Voetbal shirts zijn een geliefd onderdeel van de cultuur van de sport. Praat met elke fanatieke voetbalfan en je zal horen dat er nooit genoeg shirts zijn.
Ze zijn niet alleen modieus om te dragen, maar ze zijn van invloed geworden en hebben geleid tot een nieuw genre van de voetbal mode.
Sportieve identiteit
Er is iets ongrijpbaars op de manier waarop een goed voetbalshirt je een bepaald gevoel kan geven. Ze zijn meer dan alleen polyester tops met badges er op gestikt. Ze hebben een sterke sentimentele waarde. Ze maken deel uit van onze sportieve identiteit.
Of het nu de gouden geel van Brazilië is, de blauwe en witte strepen van Argentinië of het handelsmerk van de witte truien van Real Madrid, de ‘beautiful game’ heeft zo zijn sterren die trekken en sommige van de voetbaltenues zijn echt iconisch geworden door de jaren heen.
Dus wat maakt voetbalshirts bijzonder? Hier zijn de belangrijkste ingrediënten voor een iconisch voetbalshirt.
Game-veranderende ontwerpen
Hoewel dit voor de hand liggend mag klinken, is de eerste fundamentele eis van een goed voetbalshirt het uiterlijk. Het ontwerp, patroon en kleur pallet dienen allemaal om er goed uitzien, anders zullen de fans het over het algemeen niet willen.
Ondanks dat de traditie dicteert dat de meeste teams zijn opgescheept met een sjabloon in termen van kleur en basisontwerp, zijn er tal van gevallen van fabrikanten waarbij productie tot unieke, innovatieve uitingen van klassieke voetbalshirts heeft geleid.
Deze creatieve vrijheid kan een shirt doen opvallen, wanneer het goed gedaan is, het kan een gemiddeld hemd veranderen in een kunstwerk.
Het Nederlands Elftal 1988
Deze verandering op de beroemde oranje trui is voorzien van een apart geometrisch ontwerp met een oranje en witte chevron patroon.
Gedragen door de vedetten Ruud Gullit en Marco van Basten tijdens de winst op het EK in 1988, heeft dit shirt voor een verandering gezorgd en is daarom nog immer het meest gewilde oranje tricot ooit.
Nigeria 2018
Hierbij lijken de ontwerpers inspiratie te hebben opgedaan bij het succesvolle Oranjeshirt. Het WK 2018 hemd van de ‘Naija’ beschikt ook over een chevron design met een lime groene body en zwarte mouwen.
Na de introductie was de hype rond dit hemd zo groot dat het slechts een kwestie van minuten was voordat het was uitverkocht. De producent Nike had hiermee een meesterwerk op de markt gebracht.
Een knipoog naar de geschiedenis en traditie
Tegenwoordig worden vaak ‘retro’ shirt ontworpen waarbij fabrikanten nieuwe ontwerpen baseren op iconische shirts uit het verleden. Deze strategie blijkt een succes formule voor het produceren van populaire shirts te zijn.
De belangrijkste kracht van deze aanpak is dat het een shirt een nostalgische uitstraling geeft, het oproepen van herinneringen aan de ‘goede tijden’ ervaren door een club of land. Deze warme gevoelens van nostalgie geven fans steevast een extra reden om de liefde voor hun team via een ‘retro’ shirt te uiten.
Bovendien doen de fabrikanten onderzoek naar de geschiedenis van een club bij het ontwerpen van een tenue. De opname van de kleine details, zoals data en badges, voegen betekenis toe aan de sentimentele waarde van het eindproduct.
Voor meer informatie over Fashion, beauty en interieur, kijk hier.
Geef een reactie